Verdiepingslessen bij EHBO Woensel-Noord

Wanneer u het EHBO-diploma of een reanimatiecertificaat heeft behaald, is het begin gemaakt. Om het diploma of certificaat echter niet te laten verlopen na 2 jaar, is het noodzakelijk om uw kennis te herhalen bij een erkende opleider.

Bij EHBO Woensel-Noord geven Oranje Kruis gecertificeerde instructeurs cursussen en verdiepingslessen. Naast de kennis die reeds is opgedaan tijdens de EHBO-basiscursus en reanimatiecursus, worden ook aanvullende en aanverwante onderwerpen behandeld tijdens de verdiepingslessen.

Ter aanvulling: https://www.reanimatieraad.nl/richtlijnen-reanimatie-2021/

Heimlich
Polsletsel verbinden 2

Verdiepingsles EHBO

Bij EHBO Woensel-Noord verzorgen we ieder jaar 9 lessen ter herhaling, verbreding en verdieping van de reeds opgedane kennis van de EHBO-basiscursus. Hierbij wordt (soms) gebruik gemaakt van een lotus om een zo realistisch mogelijke situatie neer te zetten. Naast de gebruikelijke thema’s worden ook onderwerpen als het vervoeren van slachtoffers met een brancard, communiceren met portofoons, kennis van het menselijk lichaam en alternatieve verbanden aanleggen behandeld. De lessen worden gegeven volgens de richtlijnen van het Oranje Kruis.

Tijdens de lessen wordt altijd gewerkt in koppels of grotere groepen, zodat u nooit alleen voor een lotus komt te staan. In de lessen staat voorop dat iedereen zich inzet. Bij het nabespreken proberen we opbouwende kritiek te geven (3 goede dingen en 3 verbeterpunten). Hierbij wordt rekening gehouden met ‘oud is niet fout’.

Voor, tijdens en na de lessen staat de koffie en thee voor u klaar. Het is dus naast een informatieve avond, vaak ook erg gezellig.

Indeling van lesstof

Vanaf 2020 starten we met een andere indeling van de lessen. In de kalender staan vanaf het nieuwe seizoen alleen maar letters om de lessen te beschrijven. De even en oneven jaren hebben aparte schema’s, zoals hieronder beschreven.

Letter Les Beschrijving letter les Lesnaam Even jaar Oneven jaar
A Airway Luchtwegen en nekwervelkolom Uitwendige luchtweg, belemmering, verslikking, fixatie hoofd Uitwendige luchtweg, belemmering, rookgas, chemisch, allergie
B Breathing Ademhaling en ventilatie Inwendige luchtweg, belemmering, astma, snelle ademhaling, wervelletsel Inwendige luchtweg, belemmering, rug/borstletsel, wervelletsel
C Circulation Actief bloedverlies en circulatie Bewusteloos, geen ademhaling, actieve bloeding, shock, anafylactische shock Actieve bloeding, hartfalen
D Disability Bewustzijn en neurologische functies Hersenletsel, beroerte, epilepsie, koortsstuip Bewustzijn stoornissen, hersenletsel, vergiftiging, flauwte
E Exposure Lichaamstemperatuur en verder onderzoek Koude letsel, warmte letsel, bevriezing, brandwonden, elektra Kneuzingen, verstuikingen, spieren, breuken, ontwrichtingen
F Overig Eerste hulp aan kinderen, koorts Kleine letsels, steken en beten
R Reanimatie Reanimatie Reanimatie, PBLS (reanimatie baby/kind) Inwendige luchtweg, belemmering, rug/borstletsel, wervelletsel
BO Buitenoefening Diversen Diversen
L Lezing Lezing Diversen Diversen
ALV Algemene ledenvergadering Algemene ledenvergadering

Verdiepingsles reanimatie

Als u een reanimatiecertificaat heeft behaald is het van levensbelang om uw kennis en vaardigheden op peil te houden. EHBO Woensel-Noord adviseert om 1x per jaar uw kennis op te halen. Bij onze vereniging verzorgen wij naast het herhalen van de reanimatie ook een stukje verbreding en verdieping. De opgedane kennis en vaardigheden van het reanimeren worden getoetst en ingeoefend en tevens wordt besproken welke eventuele veranderingen in de richtlijnen er zijn doorgevoerd (met betrekking tot het reanimeren). Deze verdiepingsles duurt ongeveer 2 uur.

Voor, tijdens en na de les staat de koffie en thee voor u klaar. Het is dus naast een informatieve bijeenkomst, vaak ook erg gezellig.

Verdiepingsles reanimatie - Oktober 2022

En natuurlijk besteden de instrukteurs regelmatig aandacht aan de reanimatie (en kinder reanimatie). Dit is een leuke foto van oktober 2022!

Reanimatie
sint

Verdiepingsles reanimatie - December 2022

Sinterklaas

Wij wensen jullie een leuk Sinterklaasfeest de komen dagen!

De rijmpiet heeft ons nog een mooi gedicht gestuurd!

Schrijven via de post is veel werk, erg veel!

Daarom stuur ik jullie mijn gedicht dit jaar gewoon via e-mail.

Want ook al geniet ik al lang en breed van mijn AOW,

deze oude Sinterklaas gaat natuurlijk wel gewoon met zijn tijd mee.

Zoals jullie weten kwam ik zaterdag 12 november met mijn Pieten in Hellevoetsluis aan,

maar voor mijn aankomst ben ik nog wel even langs EHBO Woensel-Noord gegaan.

Dat wisten jullie misschien niet, maar het volgen van een EHBO-cursus is voor ons inmiddels vaste prik.

Niemand werkt immers zoveel met kinderen als mijn Pieten en ik.

In slechts twee uur tijd hebben wij onze EHBO-kennis weer flink opgekrikt,

geen kind dat in ons bijzijn nog gewond raakt, zich verbrandt of in een pepernoot stikt.

Nee, een EHBO-cursus is voor ons geen overbodige luxe vandaag de dag,

het is namelijk al regelmatig voorgekomen dat één van mijn Pieten weer eens in de kreukels lag.

3 weken lang klauteren wij over de Nederlandse daken,

door regen en wind willen er nog wel eens Pieten gewond raken.

Ieder jaar zijn er weer enkele Pieten die er een schaafwond bij krijgen,

om over de brandwonden – veroorzaakt door jullie rokende schoorstenen – nog maar te zwijgen.

En wat dacht je tot slot van de kinderen die achter elkaar onze pepernoten wegtikken?

Als je even niet oplet dreigt zo’n kleintje zomaar te stikken.

Maar niet onder het toeziend oog van mij of mijn Pieten,

dankzij EHBO Woensel-Noord weten wij hoe we kinderen in noodsituaties te hulp moeten schieten.

Ik hoop de kennis niet nodig te hebben, dat zeg ik in alle eerlijkheid.

Maar deze oude Sinterklaas is in ieder geval wel op iedere noodsituatie voorbereid!

De Sint

Bron: link