Voorlichting door EHBO Woensel-Noord

Naast het trainen van EHBO vaardigheden aan geïnteresseerden stellen we ons ook tot doel om EHBO voorlichting te geven. Deze voorlichting geven we, bij voorkeur, aan grotere groepen zoals klassen in het onderwijs en verenigingen. In de regio Woensel-Noord doen we dit geheel belangeloos (we zijn er trots op dat we dit zelf kunnen sponsoren). Buiten de regio brengen we de kosten in rekening. Afhankelijk van uw wens kan dit klassikaal of in de vorm van een workshop(je). We nemen reanimatie poppen mee en eventueel verband oefensetjes. Onder andere op de volgende onderwerpen kunnen/zullen wij toelichting geven: wondverband, drukverband, snelverband, ademcontrole, stabiele zijligging en reanimatie.

De voorlichting wordt gegeven door een NRR gecertificeerde instructeur en duurt in het algemeen 1 uur.

Aan het einde van de voorlichtingssessie wordt een folder uitgereikt voor de ouders/verzorgenden met een korte samenvatting en contactgevens indien meer informatie/voorlichting benodigd is.

Voorlichting
Voorlichting-2

Voorlichting sessie op een lagere school - Maart 2023

Een aantal weken geleden nodigde Johan mij uit om met hem samen te vertellen over ehbo bij zijn oudste dochter in de klas. Ouders komen regelmatig vertellen daar over hun “werk”.

We hebben een datum afgesproken en vanochtend was het zover. Ik had Johan laten weten dat ik er een mini workshop van zou maken en ze een certificaat zouden krijgen. Deze heb ik zelf gemaakt en uitgeprint.

We werden om 10.45u enthousiast ontvangen, want de kinderen zagen de tas van de reanimatietorso staan en vroegen zich af wat erin zou zitten.  We begonnen een praatje over de ehbo algemeen, ehbo inzetten die we doen, waaronder PSV (waarbij verwonderd gevraagd werd…”in het grote stadion”…wowww?). Dat we aangesloten zijn hier bij de ehbo vereniging.

Tevens heb ik de vraag gesteld…. ” ehbo op in ieder geval basisscholen, zou dat goed zijn ? “…..  Dat vonden alle kinderen een heel goed plan. De juf vondt het een meer dan uitstekend plan.

Daarna heb ik oefensetjes uitgedeeld, ze het uit laten stallen op hun tafel en een aantal gevraagd wat ze zagen liggen en waarvoor ze dachten dat het gebruikt werd. We hebben een wondverbandje en drukverbandje aangelegd en daarna het snelverbandje laten zien. Ze stonden te kijken dat dat ineen zat en zo makkelijk aangelegd kon worden.

Na de verbandjes heb ik de stabiele zijligging gedemonstreerd compleet met aanschudden en ademcontrole. Hiervoor heb ik een kind gebruikt, die het erg goed deed. Maar, wat gebeurd er nou als blijkt dat je een kind in de stabiele zijligging hebt liggen en het niet meer ademt? Nou…..ik denk dat je dan op zijn hart moet drukken werd er gezegd …

Van stabiele zijligging gingen we over in reanimatie. Ik had een oefentorso meegenomen. Johan heeft de uitleg en demonstratie voor zijn rekening genomen. Na deze uitleg mochten ze allemaal zelf proberen te reanimeren. Natuurlijk lukte het maar een paar om de torso daadwerkelijk een beetje in te drukken, maar dat is helemaal niet erg. Het was ook maar een workshopje en ze vonden het reuze interessant allemaal.

Om 12.15u sloten we af met een certificaat voor alle kinderen. Voor ons de verrassing dat er gevraagd werd of we terug wilden komen in bv een gr7.

Bij deze hebben we een begin gemaakt met voorlichting en workshops ehbo in het basisonderwijs. Het was superleuk om te doen.

DE KINDEREN HEBBEN DE TOEKOMST!

Conny v. Gulik- v. Beers
Ehbo Vereniging Woensel Noord